1950-1959

El cafè soluble i els concursos radiofònics

Primers envasos de cafè soluble Nescafé

Primers envasos de cafè soluble Nescafé

Àlbum de croms associat a xocolates Nestlé

Àlbum de croms associat a xocolates Nestlé

1950-1959

A poc a poc l’economia espanyola anava donant mostres d’una lleugera millora i amb l’arribada de la nova dècada apareixen les primeres mesures liberalitzadores. No obstant això, els anys de racionament i les restriccions a la importació de matèries primeres havia perjudicat alguns productes estratègics de Nestlé. En conseqüència, la companyia afrontava un difícil repte el dia que la premsa va anunciar als consumidors la notícia que La Lechera havia tornat i que el producte, ara en envàs de vidre per l’escassetat de llauna, podia per fi “adquirir-se lliurement a tots els comerços”.

Ben aviat la llet condensada va trobar en Nescafé un poderós aliat per a la seva recuperació. El nou producte va arribar procedent d’una recent invenció sorgida dels laboratoris de Vevey.

El 1930 l’Institut Brasiler del Cafè va sol•licitar ajuda a Nestlé per al desenvolupament d’uns “cubets de cafè” que es poguessin dissoldre fàcilment en aigua calenta, però mantenint tot l’aroma del producte. D’aquesta manera, el Brasil esperava trobar una solució als excedents de la seva producció cafetera, evitant, alhora, la caiguda de preus al mercat internacional.

La primavera de 1937, Nestlé va trobar la fórmula adequada, tot i que va ser en forma de pols soluble: havia nascut Nescafé. Nestlé havia aconseguit escriure un nou capítol en la història de l’alimentació amb el desenvolupament del primer cafè soluble i instantani del món. Les limitacions de la producció inicial i la proximitat de la Segona Guerra Mundial van condicionar el llançament inicial del producte. En concret, Espanya va haver d’esperar més de quinze anys perquè arribés a les seves llars.

Nescafé es va començar a fabricar a La Penilla el 1945, però amb destí exclusiu al Marroc i a les colònies espanyoles a l’Àfrica. Aquesta restrictiva situació es va mantenir fins el 1954, moment a partir del qual Nescafé i La Lechera van formar una combinació perfecta que va saber arribar a totes les llars espanyoles, sobretot a través de les ones radiofòniques.

Protagonista de la vida espanyola en aquest període de recuperació, la ràdio es va convertir en una aliada poderosa per a Nestlé. Gràcies a ella, els Grans Concursos de La Lechera de 1952 i 1955 ─iniciatives pensades per a donar suport al retorn del producte al mercat─, van aconseguir una extraordinària difusió, mentre que el nom de Nestlé va patrocinar programes tan coneguts com La baraja musical, Vosotras, Teatro Breve o Café y Concierto. A mitjans d’aquesta dècada, torna una de les promocions més entranyables, els àlbums de cromos que, associats a les xocolates, s’havien començat a editar el 1929.

Moments clau

  • 1954 Comença la producció del primer pot del cafè soluble més clàssic, Nescafé